Gentofte kommune skal sikre de bedst mulige lærings- og udviklingsmuligheder for alle børn i kommunen.
Institutionerne kendetegnes af en bæredygtig struktur, hvor sammenlægninger og forpligtende samarbejder har sikret stærke faglige miljøer med rummelighed og god inklusion
Visionen “Børn forandrer verden – tryghed, leg og læring” sikrer, at børnene trives i en hverdag med leg og læring i gode fysiske miljøer.
Alle børn skal udfordres gennem lærende leg, og børnenes motoriske og sproglige udvikling vægtes højt.
”Play and learn” – engelsk fra 3 års alderen og indførelse af en times motion om dagen er tiltag, der understøtter vores vision.
Alle børn og unge skal lære at håndtere en verden i forandring, men vi arbejder konstant med at minimere overgangene i det enkelte barns liv, så der skabes sammenhæng. Stort fokus på overgangen mellem børnehave og skole i et tæt samarbejde mellem pædagoger og lærere.
Vores læringsmiljøer er præget af fællesskab, anerkendelse, deltagelse og stærke relationer.
Vi forventer, at alle medarbejdere og ledere anvender og udvikler deres kompetencer
Digital platform: ”Kvalitet i børnehøjde – KIB” indført i alle institutioner for at sikre fokus på det enkelte barns læring og udvikling af sociale og personlige kompetencer.
Stort fokus på forældreindflydelse i opgaveudvalg om forældreansvar, forældresamarbejde og bæredygtig struktur.
Så langt er vi:
Visionen “Tryghed, Leg og Læring – Børn forandrer verden” danner fortsat retningen for børnenes udvikling i vores dagtilbud, med det formål at sikre læring gennem leg.
Alle legepladser i kommunen er blevet moderniseret
Indført sprogvurdering for 3 og 5-årige – “Fart på sproget”
Indført engelsk leg og læring allerede fra 3-års alderen
Indført 1 times motion for alle 0-18-årige. Herunder indført motorikscreeningskoncept: “Rend og hop”
Alle dagtilbud har “Fri for mobberi”.
Deltagelse i VIDA (Vidensbaseret indsats overfor udsatte børn i dagtilbud).
Digital platform: ”Kvalitet i børnehøjde” indført.
Samarbejdsaftaler med skoler – for at lette børnenes overgang fra børnehave til skole.
Etableret fremrykket indskrivning på nogle af kommunens skoler.
Frokostordning i alle dagtilbud.
Etableret mad- og måltidspolitik i alle institutioner
Børnegenvej – et digitalt kommunikationssystem.
Indført digital pladsanvisning.
Indført nyt tilsynskoncept.
Kompetenceudviklet medarbejderne – især med fokus på inklusion.300 pædagoger igennem uddannelse i social inklusion
Nytænkt dagplejen.
Indført bæredygtig struktur, hvilket betyder, at vi i dag har færre institutioner (50 i stedet for 71) som følge af færre børn og ønsket om større fleksibilitet og økonomisk robusthed for de enkelte institutioner
Styrket pædagognøglen til 70%- hvilket betyder højere faglighed i personalegruppen. Alle ledere har gennemført efteruddannelse.
Det vil vi:
Fortsætte kompetenceudvikling af alle vores medarbejdergrupper
Styrke, følge og evaluere indsatsområderne :1 times motion om dagen, engelsk for 3-9-årige og digitalisering.
Fortsat stærkt fokus på sundhed, motion og kost.
Bedre nyttiggørelse af netværksdannelserne imellem institutionerne, så der foregår en større viden deling.
Evaluere på den nye arbejdsform på området med involvering af forældre, pædagoger, ledere og forskere i forhold til ønsket om større forældreinvolvering.
Inddrage den nye lovgivning, der vedtages efteråret 2017 på daginstitutionsområdet med fokus på indsatserne deltidspladser og informationsportal, der giver forældrene større fleksibilitet og bedre indsigt i forskelle og ligheder på kommunens daginstitutioner.
Fortsat arbejde med ”Fri for mobberi” og børnenes brug af sociale medier.